فن

03:29 مساءً EET

بالفيديو : كنده علوش تلقى قصيدة لأحمد فؤاد نجم

 قامت الفنانة “كنده علوش ” خلال حلولها ضيفة على برنامج آن الاآوان للاعلامية “هالة سرحان ” بألقاء قصيدة ” البتاع ” للراحل العبقرى ،” أحمد ىفؤاد نجم ” .

ووجهت “كندة” أعتذارها لجمهور ” أحمد فؤاد نجم ” خلال الحلقة إذا لم تجيد إلقاء القصيدة، التي وصفتها بأنها ذكية اختزل فيها ” نجم” كل شيء، لافتة إلى أنها تحمل اسقاطات كثيرة جدًا، حسب قولها.

 

وألقت”كندة” القصيدة التي كتبها “نجم” قائلة: “ياللي فتحت البتناع فتحك على مقفول.. لأن أصل البتاع واصل على موصول.. فأي شيء في البتاع الناس تشوف على طول.. والناس تموت في البتاع فيبقى مين مسؤول.. وإزاي هاتفتح بتاع في وسط ناس بتقول.. بأن هذا البتاع جاب الخراب مشمول.. لأنه حتة بتاع جاهل غبي مخبول.. أمر بفتح البتاع لأنه كان مسطول.. وبعد فتح البتاع جابوا الهوا المنقول.. نكس عشوش البتاع وهد كل الأصول.. وفات في غيط البتاع فسمم المحصول.. وخلى لون البتاع أصفر حزين مهزول.. وساد قانون البتاع ولا علة ولا معلول.. فالقاضي بتاع البتاع والحق على المقتول.. والجهل زاد في البتاع ولا مقري ولا منقول.. والخوف سرح في البتاع خلى الديابة تصول.. ويبقى البتاع في البتاع والناس صايبها ذهول”.

 

وقد حلت ضيفاً “علوش ” ضيفاً على برنامج “آن الاوان ” على قناة المحور
 احتفالًا بنجاح مسلسليها «عد تنازلي»، الذي قامت ببطولته أمام عمرو يوسف وطارق لطفي، و«دلع بنات»، الذي قامت ببطولته أمام مي عزالدين.

التعليقات